Fokozatosan bővíti szociális bolthálózatát a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetsége (MAGOSZ). Hetente egy-két új üzlet nyitja meg kapuit. Úgy tűnik, az ötlet már most kedvez a vevőknek és a termelőknek, a boltok pedig forgalomnövekedésben bíznak.
A bolthálózat lényege, hogy a gazdáktól közvetlenül vásárolt árut adják tovább az üzletek, a piaci árnál lényegesen olcsóbban. Így tulajdonképpen kimaradnak a nagykereskedők, a raktárak és az áruházláncok.
A „hagyományos” kereskedelmi láncban a termelő és a kiskereskedő között többnyire még két szereplő van. Az áru a termelőtől a felvásárlóhoz, majd a nagykereskedőhöz jut. Ez utóbbi lehet akár egy nagybani piac is. A kiskereskedő (pl. közért, zöldséges) többnyire innen szerzi be a terméket. A szociális boltok esetében a kiskereskedő közvetlen kapcsolatban áll a termelővel.
A hálózat tagjai csak magyar termékeket árulnak a meglévő termékek mellett. A megszokott árhoz képest akár 50%-kal olcsóbban is kínálhatják ezeket a portékákat. Mindenekelőtt zöldség és gyümölcs található a kínálatban, de van olyan üzlet, ahol tejtermékekkel, mézzel, olajjal és fűszerekkel is bővült a választék.
A cél, hogy környékbeli termelőktől érkezzen az áru, ha lehet 50-100 kilométeren belüli távolságról. Így arra is figyelnek, hogy például Hajdú-Bihar megyébe ne a Dunántúlról szállítsanak zöldségeket. A bolt maximum 20%-os árréssel dolgozhat, amit a MAGOSZ rendszeresen ellenőriz.
Hogy is megy ez?
A beszállítói termelői kört a MAGOSZ határozza meg, ennek alapján a gazdaköri tagok elsőbbséget élveznek. Lényegében a MAGOSZ közvetíti a termelőket a boltok felé, biztosítja a folyamatos, jó minőségű termékekkel való ellátást.A szövetség határozza meg a beszállítási árat és azt a maximált árat, amely felett nem lehet értékesíteni a terméket. Folyamatosan egyeztetnek a termelő és az üzlettulajdonos között az ár tekintetében.
A MAGOSZ és az üzlettulajdonos között szerződés jön létre. Ez konkrétan meghatároz minden olyan esetet, amely a későbbiek során esetlegesen vitára adhatna okot.
A szövetség egyetlen fontos feladata a bolthálózat elindítása. A termelők és a kereskedők kapcsolatfelvétele után mindkét fél megtalálja számítását, a bolt rendeli meg az árut, a szállítás pedig a termelő feladata. Eddig minden zökkenőmentesen halad – tudtuk meg Budai Gyulától, a MAGOSZ elnökétől, aki úgy véli, 100 üzlet lefedné az országos piacot. Ez el is érhető a közeljövőben.
Az ötletet többek között az adta, hogy az értékesítési gondokkal küzdő gazdák tavaly csak önköltségi ár alatt tudták eladni a sárgabarackot, a dinnyét és a többi gyümölcsöt. Nekik kiváló lehetőség ez a kezdeményezés, jobban járnak, mintha felvásárlóhoz szállítanák az árut. Az egyik név nélkül nyilatkozó gazdálkodó elmondta, hogy kilónként 10-15 forinttal többet kap a termékéért a szociális boltban, ez több mázsa esetén komoly többletbevételt jelent.
Forrás: Tudatosvasarlo.hu
A bejegyzéshez kapcsolódó oldalak:
Érdekes volt? Hasznosnak találtad?
Akkor iratkozz fel a hírlevelünkre az oldal tetején lévő zöld dobozban, hogy hétről hétre értesíthessünk az egészséges táplálkozással és környezetbarát életmóddal kapcsolatos információkról, hírekről, eseményekről.